Szinte minden évben közzétesznek érdekes statisztikákat arról, hogyan teljesítenek a hazai diákok az iskolában a nemzetközi mezőnyhöz képest. A felmérésekből következtethetünk az oktatás hatékonyságára, és megfogalmazhatunk értékes javaslatokat is arra vonatkozóan, mit lehet érdemes változtatni a jobb eredmények érdekében.
A diákok tanulmányi eredményének mérése egy tanulmány szerint elgondolkodtató eredményre vezetett. Mégpedig arra, hogy a német diákokkal összehasonlítva a hazai tanulók motivációja jelentősen elmarad külföldi társaikétól, ami nem csak a tanulásban jelent problémát, hanem később a munkahelyen is. Hiszen egy kevésbé motivált munkaerő alacsonyabb átlagos teljesítményt tud nyújtani, ami így hatással van karrierjére is.
Ezt a problémakört járja körül Zsuffa Ákos előadásában. A motiváció mellett a kompetenciák hiánya is szembetűnő, ami szintén hátrányosan hat a diákok későbbi előmenetelére.